sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Englanninkielistä estevalmennusta

Ann-louise Gustavssonin ensimmäinen valmennus päivä on nyt takana. Ja ei voi muuta sanoa kun herrajumala että oli hyvä valmentaja! Hän tosiaan puhui englantia ja jopa minä tajusin aivan kaiken mitä hän kertoi.
Tänään tehtiin alussa ympyrällä perus ponin pyöritystä ja apujen herättämistä henkiin. Ensin käynnissä, sitten ravissa ja laukassa. Ane sanoi mulle, että poni on minulla avuilla ja hallinnassa n.90% ja se on todella kunnia kuulla kuulemma hänen suustaan. Ane antoi mulle todella paljon itsevarmuutta ja kehuja sekä aivan järkyttävän määrän neuvoja!
 
Ennen kuin alan selittämään valmennuksesta yhtään enempää videoiden avulla, niin voisin kertoa vähän mitä Ane sanoi mulle loppu valmennuksesta. Elikkäs mun ratsastustapa on todella ranskalaistyylinen, ja istun todella hyvin ja olen kevyt ratsastaja. "Todella taitava ja hyvin valmennettu nuori" Haha :D Lisäksi Ane käski mun seurata ranskalaisia huippu esteratsastajia ja seurailla niiden tyyliä ratsastaa. Esimerkiksi Luciana Diniz on ranskalainen ratsastaja, jonka saappaan jälkiä voin seurailla.
 


 
Elikkäs nyt alan kertomaan valmennuksesta näiden videopätkien avulla, ja jätin äänet aivan tahallani jotta kuulette mitä Ane minulle kertoi :)
 
 


Video num. 1.
Mentiin pikkuokseria jonka jälkeen suora ratsastus tötteröiden välistä. Muutos omaan ratsastukseen: Ohjia pari senttiä pidemmäksi, kasvoja ylöspäin ennen estettä. Esteen pienuus johtu siitä, että minun ei tarvitsisi laskea laukkoja niin tarkkaan, joka minulla on siis tapana. Minun täytyi vain tunnustella laukkaa ja katsoa ylöspäin. Muutos poniin: Temmokkaampi laukka ja paremmin avuilla esteen jälkeen.
Videon lopussa Ane kertoo minulle juuri sen 90% asian ja kehuu ponia ymsymsyms.





Video num.2.
Videolla näkyy kuinka ponissa on rehellistä poweria ja se lähtee hyppyyn hyvästä paikasta. Vaikka itse sanonkin niin aika hyvä.

Ane sanoi myös sitä, että kun mulla on niin tarkka silmä, joten mun pittää vaan uskaltaa luottaa paremmin siihen lähestymiseen. Eikä olla niin tarkka metrien kanssa ja panikoida niiden takia. Pääasiassa huolehtia vain aktiivisesta laukasta, joka näkyy hyvin tuossa toisessa videossa.




Video num.3.
Video on valmennuksen alkupäästä, joten siitä huomaan kuinka poni ei ole vielä kunnolla herännyt ja laukka on kaukana aktiivisesta. Kahden ravivoltin jälkeen laukka on kuitenkin aivan erinlaista. Poni on muuttunut voltti taivuttelun jälkeen pehmeämmäksi ja uskaltaa lähteä hypyillekkin vähän kauempaa.

Laitan tähän nyt vaan pari kuvaa tältä päivältä, koska pakko päästä nukkumaan äkkiä :D Huomenna sitten rataharjotusta ja uutta postausta.




^en todellakaan tiedä mitä mun kädet tekee tossa kuvassa, mutta poni näyttää varsin hienolta :D





Ei kommentteja: